Karen Riise, Centerleder for specialpædagogisk institution:
“Vi har i rigtig mange år brugt almindelig supervision til vores grupper. Oftest har det kommet til at handle om samarbejde og som luft for forskellige frustrationer. De sidste to år har vi brugt den systematiske supervision med Søren. Det har været meget effektivt ift. at styrke samarbejdet og lette personalet i en presset hverdag – men har også på en helt anden måde sat fagligheden, kerneydelsen og det pædagogiske arbejde i centrum.
Hvad er supervision baseret på systematisk refleksion?
Supervisionen er baseret på systemisk teori og har sit primære fokus på barnets relationer, læringsmiljø og personalets strategier – og på personalets konkrete handlemuligheder. Samtidig er supervisionsmetoden – til forskel fra almindelig supervision – både systematisk og evidensbaseret med afsæt i hvad forskningen viser har størst betydning for børns læring, trivsel og udvikling.
Forudsætninger
Det forudsætter ikke introduktion til metoden at få supervision. Det største udbytte får man af et forløb på 3-5 gange (med et nyt barn hver gang) for en gruppe eller et team i en periode på 6-12 måneder. Ved hver supervision ender personalet med en klar og enkel handleplan for det enkelte barn.
Effekten
Ved et større forløb som Udvikling af Praksis varetog for Københavns Kommune i et større antal institutioner blev der efterfølgende lavet en evaluering med særligt fokus på udbyttet for børnene. Forløbet indbefattede mere end 70 supervisioner og spørgeskemaundersøgelsen blandt det pædagogiske personale viste bl.a.:
Brugbar Pædagogisk Refleksion: 92,1 % svarede, at supervisionerne I høj grad eller meget høj grad giver det pædagogiske personale en brugbar systematisk pædagogisk refleksion.
Positiv Voksenkontakt: 92,1 % svarer, at supervisionerne I høj grad eller meget høj grad understøtter, at barnet får en positiv voksenkontakt, bliver set og får omsorg.
Inklusion: 86,8 % svarer, at supervisionerne I høj grad eller meget høj grad understøtter en større social inklusion for barnet.
Barnets Perspektiv: 94,3 % svarede, at supervisionerne I høj grad eller meget høj grad sætter fokus på barnets perspektiv i det pædagogiske arbejde.
Positiv Effekt for barnet: 71,6 % svarede, at supervisionerne efterfølgende har en stor eller en meget stor effekt på barnet ift. den adfærd personalet har haft bekymringer omkring.