Hjælp til udfordringer omkring samarbejde og trivsel
Samarbejdsproblemer kan fylde og dræne meget på arbejdspladser. Konsekvensen er ofte sygemeldinger og manglende trivsel blandt og mellem medarbejderne. Og denne ustabilitet påvirker børnene negativt.
Udvikling af Praksis har igennem mange år hjulpet ledere og medarbejdere med at vende stemning og samarbejde i sådanne svære situationer.
Fra tunnelsyn til forståelse
Ved trivsels- og samarbejdsproblemer mellem medarbejdere og i grupper får man tunnelsyn på hinanden. Man tillægger hinanden snævre og dårlige intentioner. Og frustrationer og vrede bliver stadig større. Ved en styret supervisionsrække kommer personalet til at lytte til og forstå hinanden og samspillet på en mere forstående og hensigtsmæssig måde. Erfaringen fra de mange forløb Udvikling af Praksis har lavet er, at selv i situationer, der virker meget fastkørte og uoverstigelige kan en supervisionsrække i et team på 2-3 gange oftest være nok til at komme hen til det gode samarbejde.
Fra fokus på samarbejdet til fokus på det vi samarbejder om
Et stigende fokus på og talen om samarbejde, kollegaerne, kommunikation, aftaler, arbejdsforhold og lignende er et symptom på trivsels- og samarbejdsproblemer. Men det er også en del af problemet og med til at fastholde det. Fokus på arbejdet med børnene bliver tilsvarende mindre. I de forløb Udvikling af Praksis laver kan der derfor i forlængelse af supervisionen (som I første omgang har til formål, at ‘få skuldrene ned’ og lyttet til hinanden) være aktiviteter, der skaber fælles positivt fokus på kerneydelsen: børnene og det pædagogiske arbejde.
For lederen er det også udfordrende!
Oftest er disse situationer også svære for lederen. Det kan være rigtig svært at ‘løse’ disse situationer, det tager meget tid og fokus, er drænende og udfordre måske endda egen arbejdstrivsel. Hvis du som leder står i en situation, hvor du kan kan nikke genkendende til noget af det ovenstående er du meget velkommen til at ringe eller skrive og høre om/hvordan jeg kan hjælpe jer.