Ind imellem står leder og personale i situationer med et barn, hvor man er særlig presset eller kørt fast. Man oplever et barn, der har en begrænset trivsel. Herudover oplever man samtidig en eller flere af følgende omkring situationen:
- Særligt ressourcekrævende for personalet i en i forvejen presset hverdag
- Påvirker personalets arbejdstrivsel
- Personalet føler afmagt, frustration, faglig utilstrækkelighed og/eller dårlig samvittighed.
- Lederen er bekymret for personalets (og barnets) trivsel og er usikker på hvordan han/hun bedst kan hjælpe personalet.
- Der er stigning i sygefraværet hos stuepersonalet (og det trækker på vikarbudgettet).
- Tager tid fra det mere energigivende pædagogiske arbejde og samværet med den øvrige børnegruppe
- Uro på stuen/påvirker trivslen i den øvrige børnegruppe på stuen.
- Uro i forældregruppen (øvrige forældre)
- Bekymrede forældre eller forringet forældresamarbejde (barnets forældre)
- Bruger (uden væsentlige fremskridt) meget tid på møder med ressourceteam, forældre og tværfaglige support funktioner, (ressourceteam, psykolog, pædagogisk vejleder o lign.).
Udvikling af praksis tilbyder hurtig og effektiv hjælp til personale så de kan hjælpe barnet i sådanne svære situationer. Ydelsen tilbydes både i sager, hvor man ønsker at være forebyggende og løse udfordringerne hurtigt. Men også i situationer, hvor man allerede har haft kommunens tværfaglige supportfunktioner inde over, men hvor det ikke har skabt væsentlige forbedringer for barnet (og personalet).
Forløbet består af to supervisioner med stueteamet med 4-6 ugers mellemrum.
Udbytte:
I mere end 80% af tilfældene – også de sværeste sager – sker en markant ændring af barnets adfærd og trivsel allerede indenfor de første uger efter den første supervision. Og i forlængelse heraf også en bedre trivsel for personalet.
Mere konkret får personalet:
- Dybere og mere hensigtmæssig forståelse af barnets udfordringer
- Enkel og (ressourcemæssigt) overskuelig og overkommelig handleplan
- Tydelighed omkring de bedste strategier og handlemuligheder
- Ro omkring, hvordan de bedst muligt kan hjælpe barnet
Søren Fisker har lavet mere end 800 supervisionsforløb med stueteam omkring børn i trivselsvanskeligheder og er forfatter til bogen “Systematisk Refleksion i Praksis” (Dafolo 2018)
Pris for supervisionsforløb ved enkeltsager: 7000-8000 kr
Ydelsen tilbydes til institutioner på hele Sjælland og Fyn.